Random Posts
LOAD MOREParkerna i Sundbyberg
Sundbyberg har många fina parker, av olika karaktärer. Här finns något för alla, såväl ung som gammal. Aktivitetsparken i Stora Ursvik Aktivitetsparken ligger i gränslandet mellan skogen med Ursviks motionsspår, […]
PROFESSIONELLT FISKE I STOCKHOLM
Vårt team består av riktiga proffs inom området. Vi vet en stor mängd olika fiskeplatser i Sverige. Var, när och med hjälp av vad man får napp. Med tiden har […]
Lötsjö kapell.
Historia Sundbybergs och Duvbo begravningsplatser sammanbands med varandra 1965 från att tidigare varit två, då Duvbo fram till 1949 hade varit en del av Spånga. Det numera kallade Lötsjökapellet, beläget […]
Duvbo kyrka.
Historia 1893 grundades Sällskapet för främjande av kyrklig själavård, sedemera Kyrkfrämjandet. Initiativtagare var rotemannen Carl Alm, som själv bodde i villasamhället Duvbo, då tillhörande Spånga. Han bildade en krets av […]
Fredriksdal – en ny del av Södermalm
Snart kommer Södermalm växa ihop med Hammarby sjöstad.
Runt 400 bostäder, ny bussdepå och kontorslandskap ska göra att stadsdelarna limmas ihop.
Det surrar, bankar, och dånar längs med kajen vid Skanstullsbrons sydöstra brofäste.
Här växer det fram – bostadsområdet som gör att Södermalm växer ihop med Hammarby sjöstad.
Det gamla hamn- och industriområdet i Fredriksdal kommer att förvandlas till en stadsdel med bostäder, en stor bussdepå och stora kontorslandskap.
– Det kommer att bli en bättre entré till Sjöstan, som en naturlig fortsättning på Södermalm. I dag är platsen ett ingenmansland, säger Martin Skillbäck, projektchef i Stockholms stad.
Längs med vattnet ska det byggas en ny kaj med bryggor som kan användas av allmänheten.
Mellan bostadshusen kommer det att anläggas en ny lokalgata och längs med kajstråket finns det plats för restauranger och kaféer.
Den nya bussdepån kommer att ligga i områdets östra del. Den kommer att ersätta bussgaraget som i dag finns på Bondegatan. Där kommer det, som Lokaltidningen Mitt i tidigare berättat om, i stället byggas runt 1 100 bostäder.
– Det måste ligga hyfsat centralt. Vi har tittat på olika lägen, och detta var det bästa, säger Martin Skillbäck.
Det stora fjärrvärmeverket och betongfabriken som ligger granne med Fredriksdal i södra Hammarbyhamnen kommer att finnas kvar.
Men de bägge industrierna ska integreras bättre i stadsbilden och ramas in av nya kontorsområden.
Söder om Fredriksdal kommer det också att byggas kontor, landmärket blir ett 28-våningar högt hus.
Att förtäta och låta stadsdelar växa ihop med varandra är ett relativt nytt stadsbyggnadsideal i Stockholm. På 1950-talet tänkte man helt tvärtom. Då ansågs staden som bullrig, störande och något som man gärna ville undvika. Bo skulle man i stället göra bekvämt i sin förort.
Nu är idealen annorlunda.
– Nu efterfrågas en annan typ av stad med intensivare stadsmiljö, säger Lars Marcus, professor i stadsbyggnad på KTH.
Att hamnområden och industrierna försvinner från städerna är ett fenomen som finns i hela Europa.
– Det blir en mer tillrättalagd stadsmiljö. Den kommersiella staden som passar kaffe latte-kulturen. Man städar bort det som inte passar in i stadsbilden, säger Lars Marcus.
FAKTA
Nya Fredriksdal
Här byggs 370 lägenheter, bussgarage för 130 SL-bussar, 20 0000 kvadratmeter kontor, en ny kaj med bryggor och en lokalgata.
Bygget är i full gång. Inflyttning i lägenheter 2016.
Helt färdigbyggt: 2018.
Källa: Stockholm stad