1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Inga Röster Än)
Loading...

Många badande i Sundbyberg

Ökning med 30 000 badgäster

På senare år har rapporterna om sexuella trakasserier i simhallar duggat tätt. Men från simhallen i Sundbyberg har det inte hörts någonting. Simhallens chef Frank Marin ser bad- vakternas och personalens närvaro som förklaringen.

BADVAKT. Sanel Pedic håller koll på simhallen. Foto: Michael Folmer

BADVAKT. Sanel Pedic håller koll på simhallen. Foto: Michael Folmer

Frank Marin guidar oss genom simhallens olika utrymmen. Både barn och vuxna har roligt och tar sig en simtur denna fredag förmiddag. Det är meningen att alla ska känna sig trygga i simhallen, vilket är något Frank Marin talar passionerat om.

– När vi fick höra talas om vad som hände på Eriksdalsbadet, hade vi ett krismöte och bjöd in polisen. Vi fick då höra att vi hade ett bra arbete på plats, säger Frank Marin, som ändå betonar att det alltid går att förbättra sig.

POSITIV. Frank Marin menar att simhallen gjort ett bra jobb med att hålla trakasserier borta. Foto: Michael Folmer

POSITIV. Frank Marin menar att simhallen gjort ett bra jobb med att hålla trakasserier borta. Foto: Michael Folmer

Men vad består då arbetet i? Grundstenen i insatserna mot trakasserier består i att personalen försöker bygga relationer med kunder genom att hälsa alla välkomna och att ständigt prata med alla, där man både är vänlig och tydlig med vilka regler som gäller.

CHEF. Frank Marin basar över verksamheten. Foto: Michael Folmer

CHEF. Frank Marin basar över verksamheten. Foto: Michael Folmer

Badvakterna är också väldigt noggranna med att hålla uppsikt över vad som händer i simhallen. Det gör att det är svårt att ”komma undan” med något.

– Den som vill göra något som inte är rätt eller lagligt vill inte vara synlig, menar Frank Marin, som hyllar sina badvakter för deras insatser.

SIMHALLEN. Sundbybergs simhall sett utifrån. Foto: Michael Folmer

SIMHALLEN. Sundbybergs simhall sett utifrån. Foto: Michael Folmer

En av dem är Sanel Pedic. Som badvakt är han ständigt i rörelse för att ha koll, och han påpekar också att simhallens utformning underlättar översikten lokalerna.

CHEF. Frank Marin basar över verksamheten. Foto: Photographer Michael Folmer

CHEF. Frank Marin basar över verksamheten. Foto: Photographer Michael Folmer

Man har alltså ett bra förebyggande arbete. Men om något ändå skulle hända är personalen väl förberedd.

SYNLIG. Det måste Sanel Pedic vara som badvakt. Foto: Michael Folmer

SYNLIG. Det måste Sanel Pedic vara som badvakt. Foto: Michael Folmer

– Vi har walkie talkies, så jag kan kolla med kollegorna. Sedan kollar vi vittnen och kontaktar polisen, säger Sanel Pedic.

Han tror att folk skulle vara benägna att anmäla om något trakasseri skulle inträffa, eftersom personalen byggt upp relationer och förtroende mellan badgäster och vakter.

– Vi har en bra kundkontakt, de flesta här har blivit stammisar. De känner nog att de kan komma och berätta, menar Sanel Pedic.

Arbetet mot trakasserier är en del av ett större arbete med att alla ska känna sig välkomna i simhallen.

Frank Marin, chefen, uppskattar sociala personer bland sin personalstyrka och badvakterna kan också flera språk, vilket bland annat är bra för att upplysa om regler när personer inte kan svenska.

Den nyss nämnda badvakten Sanel Pedic pratar bland annat flera balkanska språk.

Frank Marin får ofta höra uppskattande ord från gäster och besöksantalet kan naturligtvis vara en effekt av personalens arbete.

– Under 2016 hade vi 260 000 besökare. Det är en ökning med 30 000 jämfört med förra året, säger Frank Marin.


Mer Avskilda utrymmen

På anläggningen finns också utrymmen med
hjälpmedel för personer med funktionsvariation, samt bås för de som vill vara lite mer privata och inte byta om inför andra.


 

Källa: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/okning-med-30-000-badgaster/repdpnqbx!G4sEUkpXnClCBuKU1w1g/

Random Posts

LOAD MORE