Random Posts
LOAD MOREMarabouparken med Mirren.
Marabous fabrik i Sundbyberg innan de flyttade till Upplands Väsby. Bilden från nätet. (Bilderna går att klicka större.) Varje gång jag är och hälsar på Mirren i Mälarhöjden hittar hon på något […]

Hämtning av trädgårdsavfall i Stockholm
Hämtning av trädgårdsavfall i Stockholm Om man har en stor trädgård eller helt enkelt gillar att påta och ta hand om plantor, kan trädgårdsavfallet snabbt växa till stora högar. Om […]
Sundbybergs stad satsar på drönarteknik för en smart och hållbar stadsutveckling
Sundbybergs stad tar till drönarteknologi för att förbättra och effektivisera stadsplaneringen och miljöarbetet. Genom att använda drönare kan man snabbt och effektivt samla in geografiska data som är värdefulla för […]
Samlingsutställning i Marabouparken.
Tre skilda konstnärskap, med olika uttryck och infallsvinklar. Ändå hakar de i varandra och skapar ett spännande sammanhang. Fotografen Yngve Baums bilder av hans mor Sigrids åldrande och död är […]
Fredriksdal – en ny del av Södermalm
Snart kommer Södermalm växa ihop med Hammarby sjöstad.
Runt 400 bostäder, ny bussdepå och kontorslandskap ska göra att stadsdelarna limmas ihop.
Det surrar, bankar, och dånar längs med kajen vid Skanstullsbrons sydöstra brofäste.
Här växer det fram – bostadsområdet som gör att Södermalm växer ihop med Hammarby sjöstad.
Det gamla hamn- och industriområdet i Fredriksdal kommer att förvandlas till en stadsdel med bostäder, en stor bussdepå och stora kontorslandskap.
– Det kommer att bli en bättre entré till Sjöstan, som en naturlig fortsättning på Södermalm. I dag är platsen ett ingenmansland, säger Martin Skillbäck, projektchef i Stockholms stad.
Längs med vattnet ska det byggas en ny kaj med bryggor som kan användas av allmänheten.
Mellan bostadshusen kommer det att anläggas en ny lokalgata och längs med kajstråket finns det plats för restauranger och kaféer.
Den nya bussdepån kommer att ligga i områdets östra del. Den kommer att ersätta bussgaraget som i dag finns på Bondegatan. Där kommer det, som Lokaltidningen Mitt i tidigare berättat om, i stället byggas runt 1 100 bostäder.
– Det måste ligga hyfsat centralt. Vi har tittat på olika lägen, och detta var det bästa, säger Martin Skillbäck.
Det stora fjärrvärmeverket och betongfabriken som ligger granne med Fredriksdal i södra Hammarbyhamnen kommer att finnas kvar.
Men de bägge industrierna ska integreras bättre i stadsbilden och ramas in av nya kontorsområden.
Söder om Fredriksdal kommer det också att byggas kontor, landmärket blir ett 28-våningar högt hus.
Att förtäta och låta stadsdelar växa ihop med varandra är ett relativt nytt stadsbyggnadsideal i Stockholm. På 1950-talet tänkte man helt tvärtom. Då ansågs staden som bullrig, störande och något som man gärna ville undvika. Bo skulle man i stället göra bekvämt i sin förort.
Nu är idealen annorlunda.
– Nu efterfrågas en annan typ av stad med intensivare stadsmiljö, säger Lars Marcus, professor i stadsbyggnad på KTH.
Att hamnområden och industrierna försvinner från städerna är ett fenomen som finns i hela Europa.
– Det blir en mer tillrättalagd stadsmiljö. Den kommersiella staden som passar kaffe latte-kulturen. Man städar bort det som inte passar in i stadsbilden, säger Lars Marcus.
FAKTA
Nya Fredriksdal
Här byggs 370 lägenheter, bussgarage för 130 SL-bussar, 20 0000 kvadratmeter kontor, en ny kaj med bryggor och en lokalgata.
Bygget är i full gång. Inflyttning i lägenheter 2016.
Helt färdigbyggt: 2018.
Källa: Stockholm stad